Zuid-korea - Reisverslag uit Osaka, Japan van robinvanderleest - WaarBenJij.nu Zuid-korea - Reisverslag uit Osaka, Japan van robinvanderleest - WaarBenJij.nu

Zuid-korea

Door: Robin van der Leest

07 November 2014 | Japan, Osaka

Een klein kamertje met roze behang waar wat teksten op staan geschreven en kapot geslagen muggen in opgedroogd bloed aan vast zitten geplakt, een tweepersoonsbed die er eigenlijk net niet in past, een badkamer met wat schimmel en gaten in de muren, een paar spinnen en Marly en ik: onze kamer in Guesthouse Sunshine, South-korea, Seoul. Het enige positieve aan deze zonnestraal is dat ie midden in de stad van Seoul staat te ‘shinen’.

Zo konden we lekker makkelijk en snel vluchten als de enige echte zon op kwam in de ochtend. We konden namelijk bijna overal lopend naartoe. We hebben Changdeokgung paleis bezocht, Namdaemun Market, Alive Museum, Olympisch park, het winkelcentrum natuurlijk, Seoul Tower met een prachtig uitzicht over de stad en genoten van streetfood! Zolang je niet denkt aan de manier waarop het eten klaargemaakt wordt, is het eten van de straat heerlijk!!

Seoul is een geweldige stad!! Het is maar 1,5 uur vliegen vanuit Japan en heeft heel veel restaurants, bars, terrassen, winkels, koffiehuisjes en markten. Hier in Japan is er helaas geen terras te vinden! We hebben veel gezien en verder veel gewinkeld en gezellig uit eten geweest met z’n 6en. Wat een verschil weer met China en Japan. Zuid-Korea is eigenlijk een perfecte mix tussen die twee. Smerig (en goedkoop), maar niet zo smerig als in China. Beleefde mensen, maar niet zo overdreven beleefd als in Japan.

Het eten wat je kan bestellen in een restaurant, werd gewoon voor het restaurant op de straat gesneden. Daar stond dan bijvoorbeeld een grote, vieze emmer vol met stukken vis erin, die daar ook gewoon op de grond klaargemaakt is om gebakken te worden. Daar moesten we dan maar niet te veel aan denken. Veel armoede gezien ook. Mensen die slapen in kleine hokjes die even groot zijn als een gemiddelde kledingkast, twee containers op elkaar waarbij de onderste een winkeltje is en de bovenste de woonruimte enz. Toch wel heftig hoe mensen daar leven.

Hoe kun je nou overdreven beleefd zijn? Nou, hier in Japan kunnen ze er wat van zeg!! Niemand die boos zou worden als je iets doet wat niet mag. Waarschijnlijk zeggen ze zelfs sorry en maken een paar buigingen voor je. Geen japanner die eens z’n gevoelens zou uiten. Altijd aardig blijven, sorry of dankjewel zeggen en tot slot een paar buigingen maken. Zal wel druk zijn bij de fysio hier.

Op school gaat alles z’n gangetje. Japanse taal nog steeds niet onder de knie, maar het gaat al wat beter! Verder nog steeds naar m’n zin hier maar voor kerst en oud&nieuw toch maar tickets geboekt naar….. BANGKOK! 3 vriendinnen van mij studeren in Thailand en die wilde ik heel graag opzoeken. Hoe leuk dat we nu samen kerst en oud&nieuw kunnen vieren aan de andere kant van de wereld! In Bangkok blijven we een paar dagen, voor de kerst reizen we door naar Cambodja en oud&nieuw vieren we in Vietnam! Vanuit Vietnam op 7 januari weer terug naar de Jappen voor de laatste paar weken school en examens! Begin februari zijn we klaar met school en hebben we nog tot de 19e om te genieten van Japan.

• 07 November 2014 - 12:23

Karin Bonthuis:

Wauw Robin, wat een gaaf verslag. Geniet maar lekker verder van je studiereis. Heel veel groetjes, Karin